RPH






Untitled Document



                          RANCANGAN PENGAJARAN  HARIAN

                        BAHASA MELAYU
Langkah/ Masa Isi Pelajaran Aktiviti Pembelajaran & Pengajar Catatan

Set Induksi

(5 minit)













Permainan Bahasa
“Hormati Ibu Dan Bapa”

-Guru menerangkan cara-cara permainan ini

-Rangkai kata ini terdiri daripada  4 patah perkataan

-Klu –satu cara kita mengenang budi seseorang

- Setiap murid meneka satu huruf yang mereka fikiran sesuai.



Contoh: Ali meneka  huruf.A

Guru akan menampal huruf pada petak yang disediakan

Ali boleh meneka apakah ayat tersebut.

Jika Ali gagal meneka jawaban, giliran murid yang lain  

pula untuk  meneka.


A

A
A A
- Begitulah seterusnya sehingga murid dapat melengkapkan ayat itu  

menjadi “HORMATI IBU DAN BAPA”

-Murid bersoaljawab dengan guru untuk mengetahui maksud ayat

tersebut.

- Murid digalakkan berbual dengan rakan-rakan untuk menerangkan

maksud ayat Itu.

-Guru mengaitkan jawapan yang dihasilkan oleh murid dengan isi

pelajaran
KB

-menghubungkait

-meramal
TKP

-Verbal linguistic

-Interpersonal

Teknik

-permainan bahasa
BSM

-kad huruf

-kad ayat

PenilaianHP

1.1 Aras 1(i)

Perkembangan
Langkah 1
(15 minit)

Kad Gambar
1.Gambar ibu mengandung

2. Gambar Menghantar anak

Ke sekolah

3. Gambar ibu bapa bersama 

anaknya

4. Gambar seorang ibu

menjual makanan

5. Gambar rumah
Contoh kata kunci
1  .Melahirkan

2.  Menghantar ke   

sekolah

3. Menjaga dan memelihara

4. Bekerja menyara keluarga.

5. Menyediakan tempat tinggal






-Guru meminta bebarapa orang murid menceritakan  apakah

peristiwa yang tidak dapat dilupakan bersama ibu bapa.

-Guru memaparkan kad gambar yang ada mempunyai kaitan dengan

jasa ibu bapa

-Murid-murid memerhatikan gambar yang dipaparkan

-Guru berbincang dengan murid tentang gambar.

-Murid diminta memadankan kata kunci yang diberi dengan gambar

yang  sesuai

-Beberapa orang murid dipilih untuk berbual tentang jasa ibu bapa.

-Murid-murid menggunakan kata kunci yang diberi semasa berbual
Pendekatan

-Komunikatif
Kaedah

-Kaedah terus
Teknik

-Perbincangan
KB

-menjana idea
TKP

-verbal linguistic

-inter personal

-naturalis

-kinestetik
Ilmu

-Pendidikan Moral
Nilai

-Menghargai

-Menghormat.

-Berterima kasih

-Taat

-bertanggungjawab
BSM

-Kad gambar

-kad perkataan

-Slaid powerpoint
Penilaian HP
PS:1.1: Aras 1(i)

Langkah 2

(15 minit)


Petikan

“Jasa Ayah”
Soalan kefahaman
1.Bilakah Hari Bapa diadakan?

2. Apakah maksud perumpamaan “bagai menatang minyak yang

penuh”?

3. Siapakah wanita pertama yang menyambut hari bapa?

4. Pada pendapat kamu, wajarkah hari bapa disambut? Mengapa?

Kosa kata

Merujuk perkataan  dan kamus untuk mencari makna.
-menyambut

-bersempena

-mengagumi

-tabah

-menghargai

-kempen





-Guru mengedar petikan teks bertajuk “Jasa Ayah” kepada murid

-Murid diminta membaca teks tersebut secara senyap terlebih dahulu.

-Guru meminta murid-murid membaca petikan beramai-ramai

dengan intonasi yang betul

-Guru meminta beberapa orang murid membaca petikan secara

individu.

-Guru membimbing murid yang lemah membaca teks dengan sebutan

dan intonasi yang betul.

-Guru bersoaljawab mengenai isi petikan yang dibaca berdasarkan

soalan kefahaman yang diberi.

-Murid yang pandai membimbing murid yang lemah menjawab

soalan kefahaman yang dikemukakan.

-Murid menyalin jawaban kefahaman yang telah dibincangkan
-Guru meminta murid membaca kosa kata yang digariskan dalam

petikan.

- Secara berpasangan murid merujukan kamus mereka sendiri atau

kamus yang diedarkan oleh guru untuk mencari makna perkata yang

bergaris dalam petikan.

-Guru memapar kad perkataan mengenai kosa kata pada papan tulis  

dan beberapa murid.diminta menulis maka perkataan tersebut

berdasarkan maksud yang mereka peroleh dari kamus.

-Guru membimbing murid untuk membetulkan jawaban jika ada

maksud perkatan yang diberi kurang tepat.



Strategi: BCB

-Bacaan Mentalis

-Bacaan Mekanis

-Bacaan secara

Individu
Pendekatan

-Komunikatif
Teknik

-Soaljawab
TKP

-verbal linguistic

-interpersonal

-kinestetik

Nilai murni:

-kasih saying

-menghargai

-mengenang jasa
BSM

Petikan

Paworpoint

Kad kosa kata
Penilaian HP

FU:5.2 Aras 1(i)
Langkah 3

( 15 minit)


Penerapan

Tatabahasa
Kata berimbuhan

-imbuhan awalan
Pengimbuhanan ialah proses menerbitkan kata dengan mencantum imbuhan dengan kata dasar. Jenis imbuhan-imbuhan awal, akhiran, apitan dan sisipan.
Imbuhan awalan

(ber- , di- , ke- , me- , mem- , meng- , menge- , pe- , se- ,)

Latihan bertulis
Kata berimbuhan
Pengayaan
Mencari perkataan berimbuhan yang tersembunyi



Pemulihan

Bimbingan membaca petikan “Jasa Ayah”

-Guru menerangkan maksud kata berimbuhan kepada murid.

- Guru memaparkan contoh kata berimbuhan yang terdapat dalam

petikan.

-Secara berpasangan murigd berbincang dan mencari perkataan  

berimbuhan daripada petikan dan menulis kad yang dibekalkan.

-Guru meminta murid membaca kata berimbuhan yang dipaparkan.

-Guru mengedarkan lambaran kerja kepada murid-murid.

-Guru membahagikan lembaran kerja mengikut tahap kecerdasan

murid-murid iaitu mengikut Kumpulan A,B dan C.
Kumpulan A dan B
Membina ayat menggunakan kata berimbuhan yang diberikan.
Kumpulan C

Mengisi tempat kosong menggunakan menggunakan imbuhan awalan yang sesuai.

-Guru akan membimbing murid-murid kumpulan C sewaktu mereka melakukan aktiviti menulis.
Pengayaan

-Guru memberi kad

-Murid mencari perkataan tersembunyi (kata berimbuhan) dalam kad

tersebut

-Murid menulis  perkataan tersebut dalam kertas kosong yang diberikan

Contoh:


Bil
Kata Imbuhan Kata dasar

Pemulihan

Guru membimbing murid-murid pemulihan membaca teks “Jasa Ayah” dengan intonasi yang betul

TKP

-Verbal linguistic

-Intrapersonal

Sistem Bahasa

-Kata Berimbuhan
Strategi

-Pendekatan  

Deduktif
Kaedah

Kaedah Terus
BSM
-Kad perkataan

-Lembaran Kerja

-Kad Perkataan

Senbunyi

Penilaian HP
FU: 5.2 Aras (i)

FS:  8.1 Aras (i)


Penutup

(5 minit)

Nyanyian Lagu

“ Ibu Bapa”
Oh Ibu Oh bapa

Melahirkan menjaga

Dari kecil hinggga kita dewasa

Ibu ayah berjasa

Oh Ibu Oh bapa

Lalu susah dan payah,

Banyak sudah hingga tiada terkira,

Ibu ayah berjasa
Oh Ibu Oh bapa

Ampunkan dan maafkanlah,

Banyak sudah kami salah berdosa’

Akan kami berubah.

Oh Ibu Oh bapa

Kamu insan mulia’

Kami janji lindung, sayang, menjaga,

Bila sudah dewasa.
Oh Ibu Oh bapa

Tiada henti berjasa

Wahai Tuhan balas budi mereka,

Dengan syurga yang indah

-Guru memaparkan lirik lagu menggunakan slide powerpoint.

-Murid membaca lirik

-Guru memainkan lagu.

-Guru dan murid menyanyi bersama-sama.

-Guru meminta murid  menyatakan isi pelajaran dan nilai-nilai murni

yang telah dipelajari.

Kecergasan Pelbagai

-verbal linguistic

-muzik
Nilai murni
-sayang

-berjasa

-ampun dan maaf

-hormat

-mengenang budi

Ilmu
Muzik
BSM

Slaide powerpoint

Aktiviti susulan : Murid mencipta pantun untuk ayah dan  ibu

 
4

TAHUN
                                     RANCANGAN PENGAJARAN  HARIAN

                                    BAHASA MELAYU


Tarikh                       : 24.0. 2012

Masa                          : 8.00-9.00 pagi

Tahun                        : 4 Perdana

Bilangan Pelajar       : 28 orang

Tema                         : Keluargaku Sayang

Tajuk                         :Hormatilah Ibu dan Bapa
Fokus Utama

5.2                     : Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang

dibaca

Aras 1(i)            : Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera dengansebutan dan intonasi yang betul.
Fokus Sampingan
    1.                     : Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, 
                            sebutan, intonasi, dan nada yang sesuai.

Aras 1(i)            : Berbual tentang sesuatu perkara yang dialami atau dilihat atau yang dibaca.

8.1                     : Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal dan ayat majmuk

Aras 1(i)            : Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat berdasarkan topic yang diberi
Pengetahuan Sedia Ada :
  1.  Semua murid mempunyai ibu dan bapa
  2. Murid-murid telah menguasai kemahiran menulis dan membaca peringkat awal
 




                                     RANCANGAN PENGAJARAN  HARIAN

                                     BAHASA MELAYU
Objektif Eksplisit

Pada akhir pelajaran murid dapat
  1.        Berbual mengenal tiga daripada lima pengorbanan ibu bapa berdasarkan paparan gambar dan perkataan yang diberikan
  2.        Membaca dua daripada empat perenggan petikan “Jasa Ayah” dengan sebutan dan intonasi yang berdasarkan lembaran petikan yang diberikan.
  3. Menulis empat daripada enam ayat menggunakan perkataan berimbuhan yang diberikan dalam lembaran kerja.
Sistem Bahasa
  1. Tatabahasa      : Perkataan berimbuhan
  2. Kosa kata        : menyambut, ilham, bersempena, mengagumi, tabah, menghargai,kempen, mengisytiharkan
Pengisian Kurikulum
  1. Ilmu                       : Pendidikan Moral
  2. Nilai Murni            : Menghargai, menghormati, berterima kasih, taat, bertanggungjawab, tabah, kasih sayang.
Kemahiran Bernilai Tambah
  1. Teori Kecergasan Pelbagai     : Verbal Linguistik, Interpersonal,  Naturalis,  Kinestetik, Muzik
  2. Kemahiran Berfikir                 :  Menghubungkait, Meramal, Menjana idea
  3.  Belajar Cara Belajar               : Bacaan Mentalis, Bacaan mekanis, Bacaan secara individu
Isi Pelajaran
  1.   Berbual tentang jasa dan pengorbanan ibu bapa
  2.   Petikan teks “Jasa Ayah”
  3.   Tatahabahasa –Perkataan berimbuhan
  4.   Kosa kata








5.0  Rancangan Pengajaran Harian

Bahasa Melayu

Tahun 4